برگشت به شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی 🏠::
درباره آزمایشگاه 🔬::
زمینه های تحقیقاتی 📚::
تجهیزات 🛠::
معرفی افراد 👤👤::
محصولات پژوهشی 📜📜::
تماس با ما 📞::
اخبار آزمایشگاه (3خبر جدید🔔)::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
اخبار جدید
1-جلسه دفاع از پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد توسط جناب آقای محمدرضا اخوان زاده در تاریخ چهارشنبه 1398/08/29 

 
..
:: دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۸/۲۷ | 
enlightenedجدید: دفاعیه کارشناسی ارشد
 
دفاعیه پایان نامه جناب آقای محمد رضا اخوان زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک با عنوان " بررسی و ارزیابی عملکرد شعله­ نگهدار V-gutter با هندسه و شرایط متفاوت با استفاده از روش Particle Image Velocimetry (PIV)در تاریخ چهارشنبه 1398/08/29 ساعت -:- در مکان دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می‌شود. اعضای آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرانش فضایی از همه‌ی علاقه‌مندان به حوزه علمی مذکور و سایر حوزه‌های مرتبط جهت شرکت در این دفاعیه دعوت به عمل می‌آورند. 
چکیده
در پژوهش حاضر ضمن بررسی نوع متفاوتی از شعله‌نگهدارها، با استفاده از روش PIV ویژگی‌های میدان جریان در پشت آن در رژیم جریان سرد بررسی شده است. میدان‌های سرعت لحظه‌ای، عدد استروهال، میدان سرعت متوسط، میدان ورتیسیتی، طول و هندسه ناحیه بازچرخش از جمله خصوصیاتی هستند که متاثر از شکل هندسی شعله‌نگهدار می‌باشند. در این پژوهش، تاثیر شکل شعله‌نگهدار بر این خصوصیات مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از روش PIV ساختار پیچیده و ناپایای این جریان با دقت زیاد زمانی و مکانی به دست آمده است. این آزمایش‌ها بر روی دو نوع شعله‌نگهدار وی-شکل، یکی با لبه صاف و دیگری با لبه موج‌دار انجام شده است. نتایج به دست آمده حاکی از افزایش طول و عرض ناحیه بازچرخش در شعله‌نگهدار با لبه موج‌دار نسبت به شعله‌نگهدار با لبه صاف می‌باشد. برای هر دو نوع شعله‌نگهدار یک ساختار متقارن از جریان در پشت شعله‌نگهدار به وجود می‌آید. همچنین، افت فشار استاتیک پشت شعله‌نگهدار موج‌دار بیشتر از شعله‌نگهدار لبه صاف می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: شعله‌نگهدار، روش PIV، طول ناحیه بازچرخش، ورتیسیتی، پایداری احتراق
دفعات مشاهده: 147 بار   |   دفعات چاپ: 10 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۸/۲۶ | 
enlightenedجدید: دفاعیه کارشناسی ارشد
 
دفاعیه پایان نامه جناب آقای سیّد علی ابطحی ورنوسفادرانی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش پیشرانش با عنوان "شبیه‌سازی عددی جریان دوفازی درون موتورهای پیشرانه‌ی جامد" در تاریخ 1398/08/28 ساعت -:- در مکان دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می‌شود. اعضای آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرانش فضایی از همه‌ی علاقه‌مندان به حوزه علمی مذکور و سایر حوزه‌های مرتبط جهت شرکت در این دفاعیه دعوت به عمل می‌آورند. 

چکیده
در این تحقیق به بررسی روش‌های عددی تحلیل جریان در موتورهای پیشرانه‌ی جامد پرداخته ‌شده است. دامنه‌ی حل شامل محفظه‌ی سوخت جامد و نازل همگرا-واگرا می‌باشد. هدف از این بررسی مقایسه‌ی روش‌های عددی مختلف به ‌منظور دستیابی به روش‌های عددی کارآمدتر و در عین‌ حال بهینه برای تحلیل جریان در موتورهای پیشرانه‌ی جامد می‌باشد. در این تحقیق برای گسسته‌سازی مکانی معادلات دوبعدی اویلر از روش حجم محدود و دیدگاه سلول‌ محور استفاده‌ شده است. روش‌های عددی ارائه ‌شده از خانواده‌ی AUSM، Roe، HLL و CUSP می‌باشند که در آن‌ها از دیدگاه مبتنی بر فشار استفاده گردیده است. همچنین لازم به ذکر است. نتایج حاصل از روش‌های عددی ارائه ‌شده ابتدا با استفاده از مسئله نمونه‌ی سطح شیب‌دار صحت‌سنجی شده و سپس توزیع فشار، دما و چگالی حاصل از هریک از این روش‌ها برای مسئله‌ی موتور پیشرانه‌ی جامد ارائه گردیده است. در ادامه این نتایج به ‌منظور بررسی دقت آن‌ها با یکدیگر مقایسه گردیده‌اند، همچنین سرعت و نمودارهای همگرایی هریک از روش‌های عددی نیز بررسی گردیده‌اند. لازم به ذکر است در محفظه‌های احتراق پیشرانه‌ی جامد جریانی از ذرات چگال نیز وجود دارد که منجر به تشکیل یک جریان دوفازی شامل جامد و گاز می‌شود که در مطالعه‌ی حاضر برای بررسی آن از مدل فازهای گسسته که مبتنی بر دیدگاه اویلری-لاگرانژی می‌باشد، استفاده‌ شده است.
 
واژه‌های کلیدی: موتور پیشرانه‌ی جامد، شبیه‌سازی عددی، حجم محدود، جریان دوفازی، دیدگاه اویلری-لاگرانژی، مدل فازهای گسسته

 
دفعات مشاهده: 144 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۸/۲۶ | 
enlightenedجدید: دفاعیه کارشناسی ارشد
 
دفاعیه پایان نامه جناب آقای میکائیل زمانیان دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش پیشرانش با عنوان "طراحی سامانه پیشرانش برای کنترل وضعیت یک ماهواره کوچک" در تاریخ 1398/08/28 ساعت -:- در مکان دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می‌شود. اعضای آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرانش فضایی از همه‌ی علاقه‌مندان به حوزه علمی مذکور و سایر حوزه‌های مرتبط جهت شرکت در این دفاعیه دعوت به عمل می‌آورند.
دفعات مشاهده: 141 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دفاعیه پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۸/۱۴ | 
enlightenedجدید: دفاعیه کارشناسی ارشد
 
دفاعیه پایان نامه جناب آقای یاسین مقصود‌علی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا گرایش پیشرانش با عنوان "شبیه‌‏سازی تجزیه ناهمگن مایع چندجزئی در بستر کاتالیستی" در تاریخ 1398/08/19 ساعت 16:30 در مکان دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می‌شود. اعضای آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرانش فضایی از همه‌ی علاقه‌مندان به حوزه علمی مذکور و سایر حوزه‌های مرتبط جهت شرکت در این دفاعیه دعوت به عمل می‌آورند. 

چکیده
واکنش شیمیایی‏ ناهمگن در بستر کاتالیستی، در فرآیند‏ جداسازی، تجزیه، سلول‏‌های سوختی کاربرد دارد. مطالعه‌‏ی تجربی واکنش‏ ناهمگن در بستر کاتالیستی، کار پرهزینه و دشواری است؛ همچنین این مطالعات قابلیت ارائه تحولات داخل بستر را ندارند و تنها عملکرد کلی سیستم را نشان می‏‌دهند. برای مشاهده تحولات رخ‌ داده در داخل بستر، استفاده از شبیه‏‌سازی‏ عددی، روشی ارزان و سریع است. در این پایان‏‌نامه، واکنش تجزیه ناهمگن در بستر کاتالیستی، به‌صورت یک مرحله‏‌ا‌‌‌ی شبیه‌سازی‌ شده است. این نوع مدل‏‌سازیِ واکنش ناهمگن، محدوده شرایط شبیه‏‌سازی را افزایش می‏‌دهد و واکنش شیمیایی را به‌صورت دقیق مدل می‏‌کند. برای انجام این شبیه‏‌سازی از برنامه تجاری انسیس فلوئنت نسخه 18.1 استفاده‌ شده است. این شبیه‏‌سازی، تحولات اتفاق افتاده در بستر را با دقت زیاد نشان می‏‌دهد. مطالعه‌ی این تحولات برای تشخیص شرایط عملکرد بستر و بهینه‏‌سازی آن اهمیت دارد.
طول و ضریب تخلخل بستر از پارامترهای مهم در تعیین عملکرد کلی سیستم هستند. چراکه افزایش طول بستر یا کاهش ضریب تخلخل آن، منجر به افزایش افت فشار بستر می‌‏شود، همچنین کاهش طول بستر یا افزایش ضریب تخلخل آن، منجر به عدم تکمیل واکنش شیمیایی می‏‌شود. زمان برخاست فشار یکی دیگر از پارامترهای مهم است. این پارامتر نشان‏ دهنده‌‏ی زمان مورد نیاز برای افزایش فشار محفظه از مقدار اولیه تا مقدار پایا بوده و به عوامل زیادی وابسته است. این عوامل شامل، دبی جرمی مایع ورودی، غلظت مایع ورودی، خواص بستر و سرعت واکنش شیمیایی هستند. سرعت واکنش شیمیایی، وابسته به ترکیبات استفاده‌ شده در بستر کاتالیستی است؛ یعنی کاتالیست‌‏های مختلف، سرعت‏ تجزیه متفاوتی ایجاد می‏‌کنند؛ بنابراین انجام آزمایش برای بدست آوردن سرعت تجزیه مهم است. همچنین شکل توزیع گلوله‌‏های کاتالیستی در بستر، موضوع مهمی است؛ زیرا در بهینه‏‌سازی بستر کاتالیستی و تعیین ضریب تخلخل آن مؤثر است.
برای تعیین نرخ واکنش تجزیه، یک سکوی آزمایش ساخته‌ شده و توسط آن پارامترهای معادله آرنیوس بدست آمده است. سپس آزمایش دیگری برای تعیین مشخصات بستر انجام‌ شده است. این آزمایش ضریب تخلخل و شکل توزیع گلوله‏‌های کاتالیستی در بستر را مشخص می‏‌کند. نتایج این آزمایش نشان می‏‌دهد که چینش گلوله‏‌هایی به قطر 1/9 میلی‏‌متر در یک بستر با قطر 10 و طول 30 میلی‏‌متر، به‌صورت الگوی FCC و HCP است. در شبیه‏‌سازی انجام‌ شده، واکنش تجزیه تا فاصله 5 میلی‏‌متری از انژکتور کامل می‏‌شود؛ این فاصله یک‌ششم طول بستر است. همچنین برای محاسبه فشار پایای محفظه و زمان برخاست فشار، کدی بر اساس معادلات دینامیک گاز نوشته‌ شده است. از نتایج این کد برای تائید نتایج شبیه‌‏سازی استفاده‌ شده است.
واژه‌های کلیدی: واکنش ناهمگن، بستر کاتالیستی، جریان چندفازی، جریان چندجزئی

 
دفعات مشاهده: 248 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اخبار آزمایشگاه (1خبر جدید🔔) ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | 
enlightenedجدید: دفاعیه کارشناسی ارشد
دفاعیه پایان نامه جناب آقای شاهین خوبدل دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش علوم حرارتی با عنوان "مدل‌سازی پاسخ گرمایی عایق‌های فداشونده کامپوزیتی" در تاریخ 1398/07/16 ساعت 15:00 در مکان دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می‌شود. اعضای آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرانش فضایی از همه‌ی علاقه‌مندان به حوزه علمی مذکور و سایر حوزه‌های مرتبط جهت شرکت در این دفاعیه دعوت به عمل می‌آورند.

چکیده پایان نامه
 
سیستم‌های حفاظت حرارتی وظیفه محافظت از سازه‌ها و تجهیزاتی را بر عهده دارند که در شرایط بحرانی مشغول به فعالیت هستند. تحلیل و طراحی صحیح این سیستم‌ها از این جهت قابل اهمیت است که اگر سازه به درستی محافظت نشود، تمام عملکرد تجهیز متوقف خواهد شد. در میان صنایع مختلف، صنعت هوافضا مهمترین نقش را در پیشرفت سیستم‌های حفاظت حرارتی بر عهده دارد. حفاظت از سازه‌ای که با سرعت بسیار زیاد (چند برابر سرعت صوت) در حال ورود به جو است، یک نازل که نقش هدایت گازهای بسیار داغ حاصل از احتراق در موتور را بر عهده دارد و یا سازه‌هایی که در ساخت بدنه‌ی یک هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله قسمت‌های مهم در یک وسیله نقلیه هوافضایی است که باید مورد حفاظت حرارتی قرار گیرد. در میان سیستم‌های مختلف حفاظت حرارتی، عایق‌های فداشونده یکی از موفق‌ترین سیستم‌ها است. این عایق‌ها در حین استفاده در محیط‌‌های بسیار بحرانی، تخریب می‌شوند و روند جذب حرارت توسط عایق به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. طراحی موفق و قابل اطمینان یک سیستم حفاظت حرارتی فداشونده، نیازمند مواردی از قبیل شناخت پدیده‌های مختلف (فیزیکی، شیمیایی) که در حین فداشدن یک عایق اتفاق می‌افتد، شناخت انواع مواد و خواص آن‌ها (موادی که قابلیت استفاده به عنوان عایق فداشونده را دارند)، شناخت محیط‌های مختلف (که یک عایق‌های فداشونده با آن روبرو می‌شود) و اعمال قوانین حاکم بر آن‌ها (شامل قوانین بقا و معادلات کمکی) می‌باشد.
در فصل اول دسته‌بندی عایق‌های فداشونده و کاربردهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل دوم مروری بر منابع و روند تکامل تحقیقات انجام شده است. در ادامه‌ کدهای مهم موجود در این زمینه معرفی و فرض‌ها و مدل‌هایی که هر کدام استفاده کرده‌اند، ارائه شده است.
در فصل سوم فیزیک مسئله تشریح شده است. در این فصل فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی که حین فعالیت عایق به وقوع می‌پیوندد، معرفی شده است.
در فصل چهارم ابتدا با توجه به فرض‌های ساده‌سازی اعمال‌شده، معادلات حاکم استخراج و سپس معادلات کمکی و شرایط مرزی تشریح شده‌اند.
در فصل پنجم ابتدا روش حل عددی معادلات و سپس نحوه کار با شبکه‌ی متغیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
در فصل ششم صحت نتایج به دست آمده از مدل‌سازی، با استفاده مراجع مناسبی بررسی شده است.
در فصل هفتم تأثیر تغییرات چند پارامتر ورودی بر نتایج مورد بررسی قرار گرفته و اهمیتشان بررسی شده است.
فصل هشتم نیز مربوط به جمع‌بندی پایان‌نامه و پیشنهادات برای ادامه کار می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: سیستم‌های حفاظت حرارتی، عایق‌های فداشونده، عایق‌های کامپوزیتی
دفعات مشاهده: 403 بار   |   دفعات چاپ: 15 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 71 queries by YEKTAWEB 4004