آزمایشگاه تحقیقاتی سازه و سیستمهای هوایی آزمایشگاه تحقیقاتی سازه و سیستمهای هوایی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از آزمایشگاهی تازه تاسیسی است که با توجه به توانمندیهای علمی، سوابق اجرایی موفق صنعتی، و دراختیار داشتن تیمهای تخصصی توانمند، میتواند در آینده در نوع خود در کشور کم نظیر بوده و فضای مناسبی را جهت انجام تحقیقات و پروژههای تحقیقاتی- صنعتی را در حوزه تحلیل، طراحی و ساخت سازه و سیستمهای هوایی و تخمین عمر سازههای هوایی فراهم نماید. این آزمایشگاه در یک شبکه آزمایشگاهی گروهی، مجهز به انواع دستگاههای موردنیاز جهت انجام آزمایشهای مختلف در زمینه تحلیل تنش، رشد ترک درون و بین صفحهای و تخمین عمر متناظر در قطعات کامپوزیتی و فلزی، مانند دستگاه تست کشش یونیورسال، دستگاه تست خستگی سروو-هیدرولیک، سیستم پایش سلامت سازه و همچنین تجهیزات و امکانات محاسباتی مناسب جهت مدلسازی با نرمافزارهای اجزای محدود، دینامیک سیالات محاسباتی، و تحلیل مکانیزمهای مکانیکی میباشد. تجربیات موجود در این آزمایشگاه، زمینه مساعدی را جهت همکاری با بخشهای مختلف آموزشی، پژوهشی و صنعتی، و در راستای اجرای پروژهها و تحقیقات موردنیاز در کشور در زمینه تحلیل و طراحی سازه و سیستمهای هوایی، تخمین عمر قطعات کامپوزیتی-فلزی، بارگذاری سازههای هوایی، اندرکنش سازه، ایرودینامیک، و دینامیک پرواز فراهم نموده است. توانمندیهای اصلی آزمایشگاه · بارگذاری سازههای هوایی · تحلیل و طراحی سازه های هوایی کامپوزیتی و فلزی تست خمش سه نقطه پوسته و تقویت کننده · طراحی سازهای و سیستمی مکانیزمهای سطوح کنترل هواپیما · طراحی تا ساخت ارابههای فرود هواپیما تست رهایی ارابه فرود · شبیهسازی رشد ترک و تخمین عمر قطعات هوایی · تخمین و افزایش عمر باقیمانده قطعات هوایی مسن · تحلیل خستگی سازههای هوایی کامپوزیتی و فلزی · کمانش و پس کمانش سازههای هوایی کامپوزیتی و فلزی · تدوین روند و اجابت آیین نامههای صلاحیت پرواز در حوزه سازه و سیستم برخی فعالیتهای پژوهشی- صنعتی · طراحی و ساخت نمونه مهندسی لبه حمله کامپوزیتی یک بال مجهز به سیستم مقابله با یخِ الکتروترمال · طراحی و تحلیل ارابه فرود ثابت هواپیمای دونفره تمام کامپوزیتی · طراحی و تحلی فعالیتهای پژوهشی سیالنالیز مکانیزم ل سازه بال یک پرنده تمام کامپوزیتی با نسبت منظری بالا · ترمیم کامپوزیتی و افزایش عمر سازه اسپار فلزی اصلی یک جنگنده · پایش رشد ترک در یک نمونه فلزی به روش امپدانس الکترومکانیکی · طراحی، ساخت و تست یک پایه موتور فلزی پیچیده · طراحی تا نظارت بر ساخت ارابههای فرود Oleo یک پرنده · طراحی تا نظارت بر ساخت استند اندازهگیری مرکز ثقل یک پرنده · تحلیل مکانیزمهای خرابی در صفحات کامپوزیتی چندلایه با استفاده از مکانیک خرابی- پلاستیسیته محیطهای پیوسته · تحلیل خرابی صفحات کامپوزیتی چند لایه با استفاده از کوپل تئوری های خرابی مقیاس میکرو- مزو · شبیهسازی جدایی اتصال وصله کامپوزیتی از پانلهای آلومینیومی حاوی ترک · بررسی رفتار پس از کمانش صفحات کامپوزیتی چند لایه حاوی جدایی بین لایه ای · تحلیل رشد ترک در پانل های نازک با استفاده از روش المان محدود توسعه یافته · تحلیل خستگی ریشه پره توربین بادی کیلوواتی با استفاده از المان واسط چسبنده · پیش بینی عمر خستگی چندلایه کامپوزیتی با استفاده از روش مکانیک خرابی پبوسته · تأثیر مکانیزمهای ثانویه آسیب در خواص شکست بینلایهای کامپوزیتهای چندلایه · بررسی خواص شکست ماده نانوساختار شده تحت فرآیند پرسکاری شیار مقید · بررسی خواص شکست در مواد نانو ساختار شده در فرآیند ECAP نرم افزارهای توسعه داده شده - نرم افزار جامع بارگذاری سازه های هوایی (بارهای مانوری، اغتشاشات جوی، بارهای فرود و حمل و نقل زمینی) - نرم افزار جامع رشد ترک دوبعدی و تخمین و افزایش عمر سازههای هوایی فلزی نرم افزار توسعه داده شده مدلسازی رشد ترک |