برگشت به شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران
بخش‌های اصلی
نقشه علمی پایش سازه ها::
پل‌های طاقی با مصالح بنایی::
پایش پل‌های فلزی::
پایش پل‌های بتنی::
پایش خطوط ریلی::
پایش سوزن::
پایش ترانشه::
پایش بناهای تاریخی::
پایش بارمحوری::
محصولات::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: مطالعه میدانی عملکرد سازه‌ای درزهای مورب ::

درز ریل‌ها از جمله نقاط حساس در خطوط راه‌آهن بوده که به علت ایجاد گسستگی در خط، نیروی ضربه‌ای فراوانی را متحمل می‌شوند. بر اثر نیروهای وارده بر درز از سوی چرخ‌های عبوری، مشکلات فراوانی همچون شکستگی لبه‌ی ریل، جاری شدن تاج ریل، یا شکستگی تراورس و ذرات بالاست در اطراف این نقاط مشهود است. یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای بهبود عملکرد این نقاط، استفاده از درز ریل‌های مورب می‌باشد. شرکت وسلو به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید‌کننده‌ی ادوات ریلی، پیشنهادی مبنی بر استفاده از درز ریل‌های مورب 30 و 45 درجه به شرکت متروی تهران ارایه نموده است. این شرکت نیز با مشورت آزمایشگاه پایش هوشمند زیربناها نسبت به ارزیابی عملکرد سازه‌ای درز ریل‌های مورب اقدام نموده است.

در این پروژه عملکرد سه نوع درز ریل با استفاده از بارگذاری میدانی تعیین شده که عبارتند از: درز ریل 30، 45 و 90 درجه. هر یک از درز ریل‌های فوق در خطوط مختلف متروی تهران اجرا شده و عملکرد سازه‌ای هر درز با استفاده از حسگرهای تغییرمکان‌سنج، کرنش‌سنج و شتاب‌سنج برداشت و با یکدیگر مقایسه شده است. در نهایت با توجه به هزینه‌ی اجرایی درز ریل مورب و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ناشی از بهبود عملکرد سازه‌ای درز ریل‌ها، ارزش اقتصادی طرح تعیین شده است.

AWT IMAGE

کلیدواژه ها: آزمایش بارگذاری میدانی؛ درز ریل؛ ارزیابی عملکرد سازه‌ای |
دفعات مشاهده: 1359 بار   |   دفعات چاپ: 447 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4665