پل کیلومتر 840+564 به عنوان یک پل راهآهن طاقی سنگی با مصالح بنایی است که از 3 دهانه تشکیل شده و قریب به 70 سال قدمت دارد. این پل امکان عبور یک خط راهآهن با بار محوری 20 تن را فراهم میکند. این پل 56 متری در پلان در قوسی با شعاع 250 متر قرار گرفته است. ریلهای روی پل از نوع U33، تراورسها فلزی و پابندها از نوع پیچی است. بیشترین سرعت مجاز عبوری از روی پل نیز 60 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

خلاصه مدیریتی:
بررسی تغییرشکلها و تنشهای بوجود آمده در پل در دو حالت مختلف انجام شده است. در حالت اول مقادیر تنش و جابجایی تحت بار مرده پل محاسبه شده است. در حالت دوم، تنش و جابجایی برای دو ترکیب بار زنده محاسبه شده که عبارتند از: دو لکوموتیو GT26 و قطار استاندارد نشریه ۱۳۹. خروج از مرکزیت در قوسها بیش از حد مجاز بوده که منجر به بروز ترک و رشد آن میگردد. نتایج نشان میدهد که بارگذاری پل در وسط دهانه در هر دو حالت تقریبا شبیه بوده و ضریب کفایت پل 2.43 میباشد. ددر بارگذاری زلزله، نیروی ایجاد شده در قوسها کششی بوده و قوس قادر به تحمل این نیرو نخواهد بود. همچنین پایهها و کولهها در زلزله طولی نیاز به تقویت دارند. بر اساس نتایج حاصله قوسها در زلزله عرضی مشکلی نداشته، اما پایهها ظرفیت را لازم برای باربری نخواهند داشت.
|