پل کیلومتر 630+611 که به پل "دمدم" مشهور است، یک پل راهآهن طاقی سنگی با مصالح بنایی است که از 7 دهانه تشکیل شده و بیش از 80 سال قدمت دارد. این پل با عرض 4.5 متری خود امکان عبور یک خط راهآهن با بار محوری 20 تن را فراهم میکند. این پل از پنج دهانه 21.5 متری و دو دهانه 10 متری تشکیل شده که در مجموع طول پل را به 164 متر میرساند. ریلهای روی پل از نوع U33، تراورسها فلزی و پابندها از نوع پیچی است. اتصال ریلها در روی پل به صورت جوشی میباشد. ضخامت قوس در سنگ کلید دهانههای 21.5 متری برابر یک متر و فاصله قرنیز تا نقطه بالای قوس 20 سانتیمتر میباشد. بیشترین سرعت مجاز عبوری از روی پل 60 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.
خلاصه مدیریتی:
بررسی تغییرشکلها و تنشهای بوجود آمده در پل در سه حالت مختلف انجام شده است. در حالت اول مقادیر تنش و جابجایی تحت بار مرده پل محاسبه شده است. در حالت دوم، تنش و جابجایی برای سه ترکیب بار زنده محاسبه شده که عبارتند از سه لوکوموتیو GT26 و 5 واگن باری پر، سه لوکوموتیو GT26، و قطار استاندارد نشریه ۱۳۹. با توجه به نتایج حاصله مشخص است که قوسهای 21.5 متری پل در برابر بارهای زنده گذرا مشکلی نداشته و میتوانند پایداری خود را حفظ نمایند؛ اما معیار خروج از مرکزیت بار در برخی از قوسها از حدود مجاز تجاوز خواهد کرد. همچنین بر اساس نتایج حاصله ضریب کفایت پل در بحرانیترین حالت برابر 2.52 میباشد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل لرزهای، پل برای تحمل نیروی زلزله نیازمند تقویت لرزهای میباشد.
|