درز ریلها از جمله نقاط حساس در خطوط راهآهن بوده که به علت ایجاد گسستگی در خط، نیروی ضربهای فراوانی را متحمل میشوند. بر اثر نیروهای وارده بر درز از سوی چرخهای عبوری، مشکلات فراوانی همچون شکستگی لبهی ریل، جاری شدن تاج ریل، یا شکستگی تراورس و ذرات بالاست در اطراف این نقاط مشهود است. یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای بهبود عملکرد این نقاط، استفاده از درز ریلهای مورب میباشد. شرکت وسلو به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکنندهی ادوات ریلی، پیشنهادی مبنی بر استفاده از درز ریلهای مورب 30 و 45 درجه به شرکت متروی تهران ارایه نموده است. این شرکت نیز با مشورت آزمایشگاه پایش هوشمند زیربناها نسبت به ارزیابی عملکرد سازهای درز ریلهای مورب اقدام نموده است.
در این پروژه عملکرد سه نوع درز ریل با استفاده از بارگذاری میدانی تعیین شده که عبارتند از: درز ریل 30، 45 و 90 درجه. هر یک از درز ریلهای فوق در خطوط مختلف متروی تهران اجرا شده و عملکرد سازهای هر درز با استفاده از حسگرهای تغییرمکانسنج، کرنشسنج و شتابسنج برداشت و با یکدیگر مقایسه شده است. در نهایت با توجه به هزینهی اجرایی درز ریل مورب و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری ناشی از بهبود عملکرد سازهای درز ریلها، ارزش اقتصادی طرح تعیین شده است.
|